Wyprawka 3 - latka

Szanowni Państwo!

 

Poniżej przekazujemy kilka praktycznych rad:

 

 Bądźcie gotowi na trudne rozstania w pierwszych dniach( nawet tygodniach), na płacz i odmowę wyjścia z domu. A gdy już znajdziecie się w przedszkolu, stosujcie krótkie pożegnania – gdyż przedłużanie tej chwili wzmaga w dziecku negatywne uczucia. Przy przedszkolnych pożegnaniach z dzieckiem bądźcie uśmiechnięci i spokojni, bo z Waszej twarzy dziecko szybko potrafi wyczytać zarówno dobre, jak i złe emocje. Nawet, jeśli „maluch” płacze, pożegnajcie go z uśmiechem i pozostawcie pod opieką wykwalifikowanej kadry, która posiada wieloletnie doświadczenie i doskonale wie, jak zabawić i zająć dziecko, by szybko zapomniało o trudnym rozstaniu z ukochanym rodzicem. Dziecko 3-letnie charakteryzuje niestabilność uczuć, płacze, a za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi (przecież tak samo postępuje będąc z Wami w domu).

 

 Jeśli mamie rozstanie z dzieckiem sprawia większe trudności, postarajcie się, by dziecko do przedszkola odprowadzał tata lub inny członek rodziny (zwłaszcza na początku). Z doświadczenia wiemy, iż rozstania z tatusiami bywają łatwiejsze, wynika to zapewne z większej stanowczości i opanowania emocji.

 W początkowym okresie – w miarę możliwości – odbierajcie dziecko wcześniej z przedszkola, ponieważ 3-latek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje mu się bardzo długi.

 

 Pozwólcie dziecku zabrać ze sobą cząstkę domu do przedszkola, np. ulubioną zabawkę lub książeczkę (ale nie smoczek!). Pamiętajcie, aby zabawka była bezpieczna dla dziecka (np. nie posiadała drobnych elementów).

 

 Rozmawiajcie z dzieckiem o wydarzeniach przedszkolnych. Wasze zainteresowanie pobudzi zainteresowanie dziecka oraz poczucie, że przedszkole jest czymś ważnym dla Was i dla niego. Mówcie dziecku, że czas w przedszkolu będzie spędzało bez rodziców, ale w towarzystwie miłych pań i innych dzieci, z którymi będzie się codziennie bawić.

 

 Rozwijajcie umiejętności samoobsługowe dziecka, gdyż właśnie bardzo często są one powodem dodatkowego stresu dla dziecka. Pozwólcie dziecku samemu myć ręce, korzystać z toalety (a nie nocnika), ubierać i rozbierać się.

 

 Wcześniej przyzwyczajajcie dziecko do przebywania w domu i w nowym miejscu pod opieką osób trzecich, np. z babcią, dziadkiem, koleżanką.

 

 Postarajcie się, aby dziecko miało kontakt z rówieśnikami, np. na placu zabaw.

 

 Istotne jest też, aby:

  • Nigdy nie straszyć dziecka przedszkolem.
  • Odzwyczaić od smoczków, pampersów, nocnika.
  • Uczyć dziecko samodzielności w toalecie oraz dbania o higienę osobistą.
  • Przyzwyczajać dziecko do urozmaiconych potraw i nie rozdrabniać pokarmów (3-latek może swobodnie gryźć pokarmy).
  • Nie składać obietnic, których nie można wypełnić.
  • Wdrażać dziecko do przestrzegania umów i zasad.
  • Zakładać dziecku wygodny strój do samodzielnego ubierania i rozbierania.
  • Nauczyć dziecko zakładać skarpetki, rajstopy, spodnie, bluzki.
  • Wszystkie rzeczy dziecka (ubrania, kapcie, pościel, ręcznik) były podpisane.

Szanowni Państwo!

 

Mamy nadzieję, iż podane wskazówki pomogą Wam przetrwać ten trudny okres adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych. Przedszkole jest ważnym i potrzebnym elementem w rozwoju społecznym Waszej pociechy. Jest to środowisko edukacyjno-wychowawczo-opiekuńcze, które zapewnia jak najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku. Tu dziecko zdobędzie nowe wiadomości, umiejętności i doświadczenia.

 

WYPOSAŻENIE PRZEDSZKOLAKA:

 Wygodne ubranie „na cebulkę” – luźne spodnie lub spódniczka na gumce, bluza dresowa lub lekki sweterek (podpisane)

 Kapcie, które dziecko z łatwością założy i zdejmie (podpisane)

 Buty, np. na rzepy (nie na sznurowadła), które dziecko będzie potrafiło samo założyć i zdjąć (podpisane)

 Ubrania na zmianę (podpisane) – koszulka z krótkim i długim rękawem, spodnie/legginsy, rajstopy, skarpetki, majtki

 Fartuszek do zajęć plastycznych lub większa koszulka (podpisany)

 Ręcznik z pętelką (rozmiar 45x35 cm) – 2 sztuki (podpisane)

 Wygodna piżama (podpisana)

 Koc w poszewce (180x200 cm) lub śpiworek przedszkolaka (podpisany)

 Chusteczki higieniczne w pudełku i mokre chusteczki

 Nawilżany papier toaletowy

 Ulubiony miś lub zabawka (podpisana)