Certyfikat "Varsavianistyczna szkoła"

Nasze całoroczne działania dotyczące Warszawy zostały docenione. Z przyjemnością informujemy, że nasze przedszkole otrzymało certyfikat "Varsavianistyczna szkoła" na lata 2018/2019.

Gratulujemy całej społeczności przedszkolnej !

Przedszkole Nr 401 w roku szkolnym 2017/18 ubiega się o certyfikat „Varsavianistyczna Szkoła”.

Certyfikat „Varsavianistyczna Szkoła” przyznawany jest przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy przedszkolom, szkołom i innym placówkom oświatowym za:

• upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o Warszawie,
  • promowanie aktywności twórczej uczniów w poznawaniu Warszawy,
  • podnoszenie efektywności i atrakcyjności pracy dydaktycznej związanej z poznawaniem własnego miasta,
  • integrowanie społeczności szkolnej wokół działań na rzecz Warszawy,
  • branie udziału w uroczystościach rocznicowych odbywających się w Warszawie,
  • współpracę ze środowiskiem lokalnym i instytucjami działającymi na rzecz edukacji varsavianistycznej.

Działania zrealizowane przez nasze przedszkole od września 2017 roku:

DZIELNICE WARSZAWY

Na zajęciach matematycznych dzieci z "Motylki" wspólnie układały puzzle przedstawiające dzielnice Warszawy. Dzieci mogły przeliczać, klasyfikować kolorami, dopasowywać kształty oraz układać według wzoru.

WIZYTA NA SESJI RADY M.ST. WARSZAWY

W czwartek 21 września, delegacja grupy "Wróbelki" była z wizytą w Pałacu Kultury i Nauki na sesji Rady m. st. Warszawy.
Okazją do wizyty były obchody Ogólnopolskiego Dnia Wychowania Przedszkolnego.
Delegacje dzieci z warszawskich przedszkoli chciały zwrócić uwagę radnych na "ważne" sprawy małych ludzi w naszym mieście.
Opowiadały o swoich potrzebach, marzeniach, realizowanych w poszczególnych placówkach projektach edukacyjnych dotyczących bezpiecznych zabaw, zdrowego stylu życia, zrównoważonego rozwoju.
Dopełnieniem spotkania była wystawa plakatów promujących te działania. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w spotkaniu, przekazały radnym materiały promocyjne z placówek i zadeklamowały  wiersz M. Kielińskiego "Kim jestem?"
Na pamiątkę spotkania otrzymały  drobne gadżety i słodkości.
Pełne emocji na pewno będą długo wspominać tę wizytę, a dorośli miejmy nadzieję, zastanowią się nad przedstawionymi  postulatami małych obywateli stolicy.

"BAZYLISZEK"

W związku z realizacją koncepcji rocznej pod hasłem "Warszawa moje miasto" dzieci poznają legendy związane ze stolicą. W środę wychowankowie obejrzeli teatrzyk w wykonaniu nauczycielek pt.:"Bazyliszek". Przedszkolaki obejrzeli spotkanie Marka i Magdy ze staromiejskim stworem, dowiedzieli się jak dzielna dziewczynka pokonała Bazyliszka.

Teatrzyk obejrzeli również zaproszeni goście - dzieci z zaprzyjaźnionego Przedszkola Nr 385.

Przedstawienie przybliżyło wszystkim warszawską legendę i zintegrowało społeczność przedszkolną. Gromkie brawa były nagrodą dla artystów.

Serdecznie dziękujemy Paniom: Iwonie, Monice, Joasi, Kasi i Małgosi za przygotowanie wspaniałego teatrzyku.

Wycieczka do Muzeum Warszawy - "Spotkanie z legendą"

19 października dzieci z grup "Misie" i "Żuczki" udały się na pierwszą autokarową wycieczkę. W czasie spaceru po Starym Mieście przedszkolaki usłyszały legendę o Bazyliszku, natomiast w Muzeum oglądały eksponaty związane z legendą "Wars i Sawa". Poznały również dwie mniej popularne warszawskie legendy: o księciu zamienionym w niedźwiedzia, który do dziś stoi pod kościołem Jezuitów oraz o nieszczęśliwej miłości córki ludwisarza i pękniętym dzwonie.

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU RODZINNEGO "POSTAĆ Z WARSZAWSKIEJ LEGENDY"

W środę odbyło się rozstrzygnięcie konkursu rodzinnego "Postać z warszawskiej legendy", do którego zgłoszono 32 prace. Różnorodność, pomysłowość i estetyka prac  zachwyciły jurorów. Postanowiono, że wszystkie prace zostaną nagrodzone. Uczestnicy konkursu otrzymali z rąk Pani Dyrektor książki "Warszawa - zwiedzanie i zabawa" /przewodnik dla dzieci po Warszawie/. Pomysłowy, twórczy, pełen zagadek i innych niespodzianek przewodnik sprawi, że poznawanie stolicy zamieni się w pełną przygód wyprawę!

Konkurs przyczynił się do poznania warszawskich legend, rozwijania wyobraźni i promowania idei wspólnego spędzania czasu wolnego.

Gdzie jest wiedza?

Jest w zabawie!

A zabawa - gdzie?

W Warszawie!!!

Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom !

Spotkanie z historią

Grupę "Pingwinki"  odwiedziła nas mama Wiktorii. Tym razem było to spotkanie z historią, a konkretnie z jednym z naszych królów - Zygmuntem III Wazą. W czwartek w czasie wycieczki zwiedzając Starówkę, mieliśmy okazję oglądać Kolumnę króla Zygmunta, ale wtedy wiedzieliśmy tylko,że był królem.  Może więc warto przyjrzeć się i trochę poznać tę postać. Pomogła nam w tym właśnie mama Wiktorii.

Drodzy Rodzice, zapytajcie swoje dzieci gdzie się urodził nasz król, jak się nazywali jego rodzice, jakie są atrybuty króla, dlaczego był tak ważnym królem dla Warszawy, dlaczego i skąd przeniósł stolicę do Warszawy. My szukaliśmy i znaleźliśmy te odpowiedzi  w czasie zajęć.

A może ktoś z nas też kiedyś będzie kimś znanym? Tak chcielibyśmy, by wyglądały nasze pomniki

A to już wspólny XVII taniec

Na zakończenie rysowaliśmy Kolumnę Zygmunta

S

SPOTKANIE Z PRZEWODNIKIEM

Grupę "Motylki" odwiedził przewodnik turystyczny Pan Marcin, który oprowadza wycieczki po Warszawie, pokazując im najpiękniejsze miejsca i opowiadając historię naszej stolicy. W czasie spotkania Pan Marcin opowiedział legendę o Syrence Warszawskiej, a następnie wspólnie dzieci dopasowały atrybuty naszej bohaterki. Na dużym arkuszu pokolorowały Syrenkę w ogromnym rozmiarze, która od tej pory jest Syrenką Motylków.

Dziękujemy za zajęcia :)

KSIĄŻKA O WARSZAWIE DLA PRZEDSZKOLAKÓW

W środę wszystkie dzieci z najmłodszych grup otrzymały książki „Moje miasto Warszawa”. Wydawcą jest Miasto Stołeczne Warszawa.

Książkę co roku otrzymywać będą dzieci, które pierwszy raz idą do miejskiego przedszkola.
Publikacja zawiera wiersze autorstwa Pawła Beręsewicza oraz ilustracje Moniki Pollak.  Jest to zbiór 17 krótkich wierszy o różnych miejscach stolicy – m.in.: o Trakcie Królewskim, Wiśle, Centrum Nauki Kopernik, pomniku Małego Powstańca jak i o Stacji Filtrów MPWiK, Schronisku na Paluchu, metrze i tramwajach. Każdy wiersz wzbogacony jest ilustracją, na której oprócz bohaterów książki jest warszawska syrenka w różnych odsłonach. Wzbogacona jest o dwa teksty edukacyjne dla rodziców i opiekunów autorstwa Dagny Ślepowrońskiej oraz Joanny Olech. Do publikacji dołączony jest audiobook.

Książka jest świetną inspiracją do rodzinnego poznawania naszego miasta, promuje idee wspólnego spędzania czasu wolnego w Warszawie i czytania rodziców z dziećmi.

Przedszkolaki z innych grup również będą mogły zapoznać się z książką, ponieważ każda grupa dostała publikację do swojej biblioteczki.

WARSZAWSKI KONKURS WIEDZY O WARSZAWIE

W poniedziałek 6 listopada w ratuszu Gminy Targówek odbyła się III edycja warszawskiego konkursu wiedzy o Warszawie zorganizowanego przez Przedszkole Nr 119. Nasze przedszkole godnie reprezentowali Wiktoria i Tomek z grupy "Pingwinki". Przedszkolaki odpowiadały na pytania dotyczące naszej stolicy, rozwiązywały zagadki, układały puzzle. Wszystkie drużyny z różnych dzielnic Warszawy - w sumie 56 - prawidłowo rozwiązały otrzymane zadania. Wszystkie też zostały nagrodzone upominkami i dyplomem.

Konkurs był okazją do świetnej zabawy, promocji wychowania przedszkolnego oraz poznania przedszkolaków z innych dzielnic.

Serdecznie dziękujemy Wiktorii i Tomkowi za godne reprezentowanie naszego przedszkola; gratulujemy ogromnej wiedzy na temat Warszawy.

KOMUNIKACJA MIEJSKA WCZORAJ I DZIŚ

Wraz z zaproszoną grupą Pingwinków poznaliśmy historię komunikacji miejskiej w Warszawie. Zobaczyliśmy, jak wyglądały pierwsze tramwaje, autobusy i taksówki oraz jak zmieniał się ich wygląd przez lata - do czasów obecnych. Rozmawialiśmy też o najnowszym środku komunikacji miejskiej - metrze.

WIZYTA W METRZE

Omawiając temat - Transport - "Sówki" dowiedziały się, jak kiedyś ludzie się poruszali na lądzie, w powietrzu i w wodzie.

W nawiązaniu do tematu wybrały się na spacer do metra, aby zobaczyć jak zachowują się pasażerowie, co to są linie bezpieczeństwa, do czego służy żółty telefon,

jakie ułatwienia są dla ludzi niewidomych.

Najbardziej wyglądaliśmy jednak pociągu świątecznego....

Niestety nie przyjechał, ale mieliśmy szczęście spotkać się ze Strażnikiem Metra.

Zainspirowani wizytą w metrze stworzyliśmy piękną pracę plastyczną - "Pociąg Świąteczny",

które można podziwiać w Galerii Sówkowej w szatni - ZAPRASZAMY!

PRZEGLĄD PIOSENKI WARSZAWSKIEJ

W środę w ramach realizacji koncepcji pracy naszego przedszkola "Warszawa - moje miasto" odbył się Przegląd Piosenki Warszawskiej. Każda z grup przygotowała i zaprezentowała piosenkę związaną z naszym miastem. Dzięki piosenkom odbyliśmy spacer po stolicy, pływaliśmy parostatkiem, przeżywaliśmy przygody na Starym Mieście i Bielanach, jechaliśmy metrem, przypomnieliśmy sobie legendę o Warsie i Sawie, śniliśmy o Warszawie.

W rezultacie wszyscy zgodnie stwierdzili, że "Warszawa da się lubić"!

Gratulujemy wszystkim wykonawcom !

SPOTKANIE Z WARSZAWSKIM KATARYNIARZEM

W czwartek dzieci wzięły udział w spotkaniu z Warszawskim Kataryniarzem i papugą Carlosem. Gość zapoznał przedszkolaków z katarynką czyli mechanicznym instrumentem grającym, opowiedział o jej historii, budowie, zasadach działania. Następnie zaprezentował znane utwory dziecięce ( "Stary niedźwiedź mocno śpi",  "Panie Janie" itp.) przy których dzieci mogły śpiewać lub tańczyć. Ogromną atrakcją był samiec papugi Ara (Ararauna), który zapewnił dzieciom wiele radości.

Dzięki spotkaniu dzieci zdobyły nowe wiadomości, poznały fragment warszawskiego folkloru.

Spotkanie absolwentów

W piątek 16 lutego odwiedzili nas mile widziani goście - absolwenci naszego przedszkola z grupy "Promyczki" (rocznik 2004). Spotkanie było okazją do wspomnień, podzielenia się swoimi osiągnięciami, zainteresowaniami, prezentacją umiejętności. "Promyczkowa Młodzież" zaproponowała również godne polecenia i odwiedzenia  miejsca w Warszawie: Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Muzeum Żydów Polskich, Stacja Grawitacja, Fun Climb - ścianka wspinaczkowa dla dzieci, Ogród Botaniczny, Łazienki Królewskie, Hangar 646, Centrum Pieniądza, Pałac w Wilanowie, Muzeum Fryderyka Chopina, Stajnia AK.

Dziękujemy za przemiłe spotkanie i do zobaczenia za rok !!!

"Promyczki" rozwiązały krzyżówkę, której hasło było podpowiedzią tematu koncepcji pracy przedszkola.

"Promyczki" zaproponowały miejsca w Warszawie godne polecenia.

Kamila - mistrzyni świata - razem ze swoją taneczną partnerką Magdą (gość spoza grupy) zaprezentowały taniec latino.

Ogłoszenie konkursu plastycznego

„Ojczyzna – to wielki zbiorowy obowiązek”

Cyprian Kamil Norwid

REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO

„WARSZAWA - DAMA W BIAŁO-CZERWONEJ SUKNI”

Syrenka Warszawska widziana oczami dziecka

1. Organizatorzy Konkursu:
  • Towarzystwo Przyjaciół Warszawy
    Plac Zamkowy 10
  • Przedszkole nr 401
    Dembowskiego 9
  1. Cele Konkursu:
  • pogłębienie wiedzy dzieci o historii Warszawy i jej symbolach,
  • zwiększenie poczucia tożsamości narodowej,
  • uczczenie 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę,
  • promowanie wśród najmłodszych idei patriotyzmu,
  • kształtowanie poczucia świadomości narodowej i szacunku wobec własnego państwa,
  • odkrywanie i promowanie talentów artystycznych,
  • inspirowanie dzieci do poszukiwań artystycznych.
  1. Etapy konkursu

Konkurs składa się z dwóch etapów:

1. Etap I – przeprowadzony w Państwa przedszkolu, polegający na wyłonieniu pięciu prac do następnego etapu. Powołana w Przedszkolu Komisja Konkursowa sporządza Protokół (Załącznik Nr 2), który przekazuje do Organizatora konkursu wraz z wybranymi pracami plastycznymi.
  2. Etap II – ocena prac konkursowych i wyłonienie zwycięzców przez Organizatorów konkursu.
  3. Zasady uczestnictwa:
  • w Konkursie mogą brać udział dzieci uczęszczające do przedszkoli,
  • zakres tematyczny prac wykonanych na konkurs:
    przedstawienie postaci Syrenki Warszawskiej, jako damy widzianej oczami dziecka,
  • każdą pracę należy opatrzyć kartą informacyjną zawierającą:
    • tytuł pracy,
    • imię i nazwisko autora,
    • wiek autora,
    • adres przedszkola,
    • imię i nazwisko nauczyciela – opiekuna dziecka.
  • do każdej pracy należy dołączyć zgodę i oświadczenie rodziców (prawnych opiekunów) – Załącznik Nr 3
  • każde przedszkole może nadesłać maksymalnie 5 prac dzieci,
  • prace mogą być wykonane dowolną techniką płaską, np.: ołówek, tusz, farba lub technikami mieszanymi,
  • prace powinny być wykonane w formacie A4 lub A3 i oprawione passe-Partout,
  • prace przestrzenne nie będą podlegały ocenie,
  • do nadesłanych prac należy dołączyć protokół Komisji powołanej w Państwa placówce w celu przeprowadzenia I etapu konkursu - Załącznik Nr 2.
  1. Harmonogram przeprowadzania konkursu
  • do 16 lutego 2018 roku przedszkola nadsyłają kartę zgłoszenia udziału w konkursie (Załącznik nr 1) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • do 23 marca 2018 roku należy dostarczyć prace konkursowe na adres:

tel. 22 641 71 20

1. Ocena prac
  • oceny prac dokona Komisja Konkursowa powołana przez Organizatora,
  • dyplomy oraz nagrody rzeczowe będą wręczane laureatom w czasie uroczystego zakończenia konkursu,
  • w przypadku nieobecności na uroczystości podsumowującej Konkurs nagrody będzie można odebrać u Organizatora (Przedszkolu Nr 40), w ustalonym przez obydwie strony terminie.
  1. Postanowienia końcowe
  • organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wyłączenia z postępowania konkursowego prac niespełniających wymogów wymienionych w punkcie 4.,
  • organizatorzy nie zwracają prac biorących udział w Konkursie, jak również z niego wyłączonych.
  • sprawy nieujęte w regulaminie rozstrzygają Organizatorzy Konkursu.
  • od decyzji Organizatora oraz Komisji Konkursowej nie przysługuje odwołanie,
  • nadesłanie prac jest równoznaczne z zaakceptowaniem Regulaminu Konkursu.

Piknik Rodzinny

Zamówiona pogoda dopisała, goście dopisali - zabawa udała się na 102 !

Serdecznie dziękujemy Rodzicom za pomoc w przygotowaniu pikniku.