Certyfikat "Zielona Flaga"

Z ogromną radością informujemy, że nasze przedszkole po raz trzeci otrzymało prestiżowe wyróżnienie ekologiczne, które otrzymują wybrane szkoły i przedszkola na całym świecie. Do tej pory prawie 4.500 szkół i placówek oświatowych uzyskało wyróżnienie - Zieloną Flagę.

W ubiegłym roku szkolnym na podstawie przeprowadzonego początkowego audytu ekologicznego i określonych słabych stron przedszkola wybraliśmy dwa tematy przewodnie  do realizacji:

ŻYWNOŚĆ - ODPOWIEDZIALNOŚĆ

ENERGIA

Tym razem Kapituła Programu Szkoły dla Ekorozwoju doceniła nasze działania i przyznała naszej placówce certyfikat Zielonej Flagi na trzy kolejne lata.

Serdecznie dziękujemy całej społeczności przedszkolnej za zaangażowanie i pomoc w realizacji przedsięwzięć.

28 listopada w Pałacu Młodzieży w Łodzi odbyło się uroczyste wręczenie Międzynarodowego Certyfikatu "Zielona Flaga". W imieniu naszego przedszkola certyfikat odebrały Pani Zofia Rusek - dyrektor przedszkola i Pani Magdalena Andura - wicedyrektor.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Z radością informujemy, że nasze działania ekologiczne w roku szkolnym 2014/15 zostały docenione. Po raz drugi otrzymaliśmy międzynarodowy certyfikat "Zielona Flaga".

Dziękujemy całej społeczności przedszkolnej za zaangażowanie i pomoc.

 

„Zielona Flaga" jest międzynarodowym tytułem, który nadawany jest szkołom na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools, w którym uczestniczy ponad 15.000 szkół z 53 krajów Europy a także Afryki, Ameryki Płd., Azji i Oceanii. Do tej pory prawie 4.500 szkół uzyskało wyróżnienie - Zieloną Flagę. Eco-Schools - jest programem opartym na Systemach Zarządzania Środowiskowego (EMAS, ISO 14001) polegającym na podnoszeniu świadomości ekologicznej młodzieży szkolnej poprzez działania na rzecz efektywnego wykorzystania energii i surowców oraz zrównoważonej gospodarki odpadami w szkołach i ich otoczeniu. Rolę koordynatora krajowego na Polskę pełni Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, która jest jako jedyna uprawniona do nadawania certyfikatu Zielonej Flagi.

 

Nasza droga do tytułu „Zielona Flaga":

Na podstawie ekologicznych kodeksów ułożonych przez dzieci w każdej grupie został opracowany

przedszkolny kodeks ekologa zilustrowany przez starszaki.

Nasze przedszkolaki pamiętają o wszystkich zasadach ochrony środowiska.

 

Aby ubiegać się o certyfikat, należy kierować się metodologią 7 KROKÓW: 

1. Powołanie lokalnego komitetu / grupy roboczej

2. Przeprowadzenie audytu ekologicznego (na początku i końcu działań)

3. Opracowanie kodeksu ekologicznego

4. Opracowanie planu działań i jego wykonanie (realizacja)

5. Monitoring prowadzonych działań

6. Współpraca z partnerami zewnętrznymi, promocja

7. Integracja z programem nauczania

 

W dniach 4 – 7 marca 2014 r. komitety lokalne/grupowe przeprowadziły w naszym przedszkolu początkowy audyt ekologiczny.

W skład grup/komitetów lokalnych weszli: nauczyciel,  troje dzieci i przedstawiciel rodziców;

z grupy I „Kotki” – P. Agnieszka Kucharzyk

z grupy II „Biedronki” – P. Monika Jeż

z grupy III „Smerfy” – P. Katarzyna Żurawska

z grupy IV „Słoneczka” – P. Magdalena Furmaga

z grupy V „Pszczółki” – P. Justyna Mościcka – Wieczorek

z grupy IV „Myszki” – P. Kamila Łozińska

 

Na podstawie przeprowadzonego audytu ekologicznego wybraliśmy dwa tematy przewodnie  do realizacji:

TRANSPORT I AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

ZIELONE TERENY PRZYSZKOLNE

 

 

Wyniki początkowego audytu ekologicznego

 

MOCNE STRONY PRZEDSZKOLA

 

ŚMIECI i śmiecenie

  • Na podłodze w przedszkolu nie ma śmieci.
  • Na zewnątrz - wokół przedszkola nie można znaleźć śmieci pozostawionych na ziemi.
  • W czasie zabawy, po zabawie, wszystkie dzieci wyrzucają swoje śmieci do kosza.
  • Kosze na śmieci w przedszkolu nie są przepełnione
  • Wszyscy w naszym przedszkolu wiedzą, dlaczego należy wyrzucać śmieci w odpowiednie miejsce (do kosza, odpowiednich pojemników).

ODPADY

  • Nauczyciele i wychowawcy drukują i kserują dokumenty dwustronnie (obie strony są zadrukowane) kiedy to tylko jest możliwe.
  • Używana jest druga strona papieru (zadrukowanego jednostronnie) do rysunków, notatek, itp. zanim trafi do kosza.
  • W toalecie przedszkolnej używany jest papier z recyklingu.
  • W przedszkolu organizowane są wymiany lub giełdy używanych książek, gier, itp.
  • W koszach do sortowania śmieci zawsze znajdują się odpowiednie odpady.
  • W naszym przedszkolu znajduje się kompostownik.
  • Osoby gotujące w przedszkolnej kuchni wyrzucają odpady po warzywach i owocach na kompost.
  • Wychowankowie wiedzą co dzieje się z odpadami, które trafiły do recyklingu.
  • Przedszkole używa poczty elektronicznej (e-mail) do kontaktu z rodzicami.

WODA

  • W kranach zainstalowane są perlatory

ENERGIA

  • Światło jest zawsze wyłączane, kiedy sala jest pusta.
  • Światło jest gaszone jeśli w sali jest wystarczająco słonecznie.
  • Wszystkie światła i komputery  są wyłączone np. w czasie długiej przerwy lub po zajęciach.
  • Okna i drzwi są zamykane, kiedy ogrzewanie jest włączone.
  • Zasłony, firanki w czasie ogrzewania nie zasłaniają kaloryfera.

TRANSPORT i AKTYWNOŚĆ

  • Przed przedszkolem znajdują się stojaki rowerowe dla rodziców i uczniów.
  • Codziennie w przedszkolu odbywają się ćwiczenia ruchowe.
  • W roku szkolnym są dni, w których zachęcamy jak największą liczbę dzieci do przyjścia pieszo do szkoły.
  • W szkole organizowane są wspólne piesze wycieczki.
  • W przedszkolu prowadzone są zajęcia jak bezpiecznie jeździć na rowerze.
  • Rodzice czekający na dzieci, wyłączają silnik w zaparkowanym samochodzie.
  • Wszystkie dzieci wiedzą jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

  • Każdego dnia jemy owoce (np. w trakcie przerwy, po obiedzie).
  • Do przedszkolnego obiadu serwowana jest sałatka/warzywa.
  • Dzieci uprawiają warzywa i owoce w przedszkolnym ogródku (Sielski Zaułek). W salach siane są również kiełki słonecznika, rzeżuchy itp.
  • W przedszkolu nie ma dystrybutora ze słodyczami i napojami gazowanymi.
  • Obiady szkolne przygotowywane są ze świeżych i nieprzetworzonych produktów.

ZIELONE TERENY PRZYSZKOLNE

  • Na terenie przyszkolnym znajdują się drzewa i krzewy.
  • Na terenie przedszkolnym jest miejsce w którym są dziko rosnące kwiaty i trawa (łąka).
  • Wychowankowie przedszkola wiedzą w jakich warunkach mogą znaleźć schronienie takie zwierzęta jak: jeż, trzmiel, motyl, pszczoła murarka.
  • Teren przedszkola jest przyjazny dla ptaków - znajduje się w nim np.: budka lęgowa dla ptaków, karmnik, pojnik, krzewy lub drzewa owocowe.
  • Fotografowane są różne gatunki roślin i zwierząt jakie pojawiają się na naszym terenie przyszkolnym.
  • Teren przy przedszkolu wykorzystywany jest do prowadzenia lekcji na zewnątrz.
  • Ściany na zewnątrz przedszkola wyglądają przyjaźnie - są jasne i kolorowe.
  • Na placu zabaw są urządzenia do wspinania, ćwiczenia równowagi i zabawy.
  • Na terenie przedszkolnym znajdują się ławki, na których można usiąść
    i porozmawiać.
  • Na terenie przedszkolnym uprawiamy swój własny ogródek .

 

 

SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA

 

ZIELONE TERENY PRZYSZKOLNE

  • Na terenie przedszkolnego placu zabaw nie ma namalowanych gier (np. klasy).

TRANSPORT i AKTYWNOŚĆ

  • Droga piesza do naszego przedszkola nie jest bezpieczna
  • Do naszego przedszkola nie można dojechać bezpiecznie na rowerze
    (np. ścieżkami rowerowymi).
  • Nie są prowadzone badania, ilu uczniów podwozi samochodem jeden rodzic (np. rodzice podwożą dzieci sąsiadów).
  • Nie liczymy ile osób dojeżdża do szkoły rowerem lub chodzi pieszo.
  • Rano i na koniec dnia, przed przedszkolem znajduje się dość duża liczba zaparkowanych samochodów.

WODA

  • Zdarza się, że  z niektórych kranów cieknie/kapie woda po zakręceniu.
  • Zdarza się, że ktoś pozostawia włączoną wodę w łazience i wychodzi.
  • Spłuczka nie posiada funkcji start-stop i nie ma dwudzielnego przycisku.
  • Na zewnątrz przedszkola nie znajduje się zbiornik na wodę deszczową (wykorzystywaną później np. do podlewania kwiatów).