Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze - JEŻYKI

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA GR. VIII – LISTOPAD 2017

Tydzień I  „DBAMY O CZYSTOŚĆ ”

zajęcia z zakresu kształtowania mowy i myślenia

- Przedszkolaczek” – wysłuchanie wiersza J. Korczakowskiej, rozmowa o okolicznościach, kiedy należy skorzystać z mydła i innych akcesoriów higienicznych, odwołanie się do doświadczeń dzieci, oglądanie i omawianie ilustracji z „Książki”

- „Czysty kotek” – wierszyk z pokazywaniem; naśladowanie czynności z wiersza

- „Powiedz, co schowaliśmy” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie spostrzegawczości. Wykorzystanie przyborów toaletowych, np. mydła, szczoteczki do zębów, pasty, ręcznika, chusteczki, gąbki.

- „Bańki z mydła” – puszczanie baniek mydlanych,  tworzenie roztworu, obserwacja rozpuszczania się mydła w wodzie, doskonalenie umiejętności regulowania wydechu.

zajęcia matematyczne

- „Ręczniki dla małych i dużych” – próby klasyfikacji przedmiotów (ręczników łazienkowych) według długości, określanie za pomocą słów „długi”, „krótki”

zajęcia plastyczne

- „Kolorowa woda” – zabawy z wodą, barwienie wody różnymi kolorami tuszów kreślarskich,

zajęcia muzyczne

- „Bakterie” – nauka piosenki. „Grzechotka” – prezentacja instrumentu perkusyjnego, zapoznanie z brzmieniem i sposobem gry na grzechotce

- zajęcia ruchowe

- zabawa ruchowa z czworakowaniem: „Kotki”

- zabawa ruchowa : „Myjnia”

- zabawa ruchowa: „Ciepła – zimna woda”

TYDZIEŃ II  „JESIENNA POGODA”

zajęcia z zakresu kształtowania mowy i myślenia

- „Muzyka wiatru” – słuchanie i rozpoznawanie szumu wiatru, odgłosów wichury,  obserwacje przyrodnicze połączone z rozmową o wietrze (liście unoszone przez podmuchy powietrza, uginanie się gałęzi)

- Praca z obrazkiem „Wietrzny krajobraz”  – rozpoznawanie warunków pogodowych na podstawie obserwacji charakterystycznych elementów obrazka

- „Nasza flaga” – rozmowa o fladze, nauka przyjmowania odpowiedniej postawy podczas jej prezentowania. Nauka wiersza W. Bełzy  „Katechizm polskiego dziecka”

Udział w uroczystości z okazji święta Niepodległości, przygotowanej przez starszaków.

zajęcia matematyczne

- „Dary jesieni” – oglądanie ilustracji z „Książki”, porównywanie z zasobami kącika przyrody (liście, kasztany, orzechy, żołędzie), odszukiwanie takich samych okazów do pary

zajęcia plastyczne

- „Kolorowe motyle” – wykonanie mobila z motylków z „Wycinanek-składanek”, umieszczenie go w sali w taki sposób, by powietrze delikatnie wprawiało sylwety w ruch

zajęcia muzyczne

- „Wietrzyk” – nauka piosenki, ilustrowanie ruchem treści piosenki

 „Jesienna orkiestra” – muzykowanie „instrumentami” codziennego użytku: szeleszcząca folia, pudełka po jogurtach, puste puszki, gazety

- zajęcia ruchowe

- zabawa ruchowa : „Wiatr i liście”

- zabawa ruchowa : „Gonitwa wietrzyków”

- zabawa ruchowa: „Wiatraczki”

Wykonanie kart pracy z bloku „Entliczek” związanych z tematem

TYDZIEŃ III  „DESZCZOWA  POGODA”

zajęcia z zakresu kształtowania mowy i myślenia

- „Jesień” – wysłuchanie wierszyków z „Książki” o ubieraniu się na każdą pogodę, rozmowa na ten temat i wybranie optymalnego zestawu odzieży.

- „Jaka dziś pogoda?” – określenie aktualnych warunków atmosferycznych słownie i za pomocą symboli (słońce, chmura, deszcz, wiatr, słońce za chmurą)

- „Suche – mokre” – zabawy badawcze: badanie, co nasiąka wodą, a co nie (ze szczególnym uwzględnieniem tkanin dziecięcych ubranek – wyciąganie wniosków co do właściwości odzieży). Zabawa z gąbką: wypełnianie jej wodą i wyciskanie z wody (naprzemiennie prawą i lewą dłonią)

-„ Kap, kap, chlap, chlap” – zabawa ruchowa naśladowczo-ortofoniczna

zajęcia matematyczne

- „Jesienny spacer” – ćwiczenie klasyfikacji, wybieranie spośród przedmiotów na karcie pracy tych, które są potrzebne do ochrony przed deszczem.

zajęcia plastyczne

- „Deszczowy stworek” – wykonanie pracy plastycznej techniką „ mokre na mokrym”. Rozwijanie wyobraźni dzieci.

zajęcia muzyczne

- „Deszczowa piosenka” – nauka piosenki, realizacja prostego rytmu – wykorzystanie łyżeczek do herbaty

„Muzyka deszczu” – słuchanie odgłosów padającego deszczu

- zajęcia ruchowe

- zabawa ruchowa : „Słonko świeci – deszczyk pada”

- zabawa ruchowa : „Omiń kałuże”

- zabawa ruchowa: „Kolorowy deszcz”

Wykonanie kart pracy z bloku „Entliczek” związanych z tematem