Warto przeczytać

"Baśń czy bajka to elementarz,
z którego dziecko uczy się czytać we własnym umyśle,
elementarz napisany w języku obrazów.
Jest to jedyny język,
dzięki któremu możemy zrozumieć siebie i innych,
zanim dojrzejemy intelektualnie."

B. Bettelhei

 

 

Warto przeczytać

 

"Wędrująca biblioteka -

spotkania z książką”

 

 

Witamy serdecznie w nowym roku szkolnym

wszystkie przedszkolaki oraz całe rodziny.

 

 

Jak zawsze gorąco zachęcamy do korzystania z bogatych zbiorów bibliotecznych. Można je wypożyczać jak do tej pory: poprzez kontakt z wychowawcą grupy.

 

W minionym roku dużym powodzeniem wśród naszych wychowanków cieszyła się „Wędrująca Biblioteka”. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom dzieci jak i zachęcić do jeszcze dokładniejszego poznania bogactwa literatury polskiej i zagranicznej w nowym roku rozpoczęły się cykliczne zajęcia pt. „Spotkania z książką”. W czasie zajęć dzieci nie tylko mogą wypożyczyć książkę, ale będą spotykać się z bohaterami bajek, którzy postarają się wprowadzić małych czytelników do swojego pięknego i wartościowego świata.

Podczas spotkań dzieci dowiedzą się kto pisze bajki, jak powstaje książka, dlaczego tak ważne jest czytanie. Spotkania te będą również sprzyjały wyciszeniu, relaksacji oraz otulone pozytywnymi emocjami pozwolą dziecku przeżyć na swój dziecięcy sposób różne sytuacje, z którymi spotka się w dorosłym życiu. Wprowadzą dzieci w świat wartości i wyposażą je w ważne umiejętności społeczno – emocjonalne. Przede wszystkim jednak pomogą kształtować w naszych dzieciach postawy czytelnicze, rozwiną słownictwo, wyobraźnię i umiejętności językowe dzieci. Pomogą w kształtowaniu myślenia przyczynowo – skutkowego oraz samodzielnym wyciąganiu wniosków. Pozwolą spędzić czas z całą grupą integrując dzieci, ucząc jak ważne jest zatrzymanie się choć na chwilę i podarowanie drugiej osobie czasu i uwagi oraz uważne jej słuchanie.

Pierwsze „Spotkanie z książką” rozpoczynające cykl wspólnych zabaw zostało przez dzieci odebrane z dużym entuzjazmem. Dzieci zarówno z grup najmłodszych jak i starszaki chętnie wybrały się w podróż do zaczarowanego miasteczka zamieszkanego przez piękne, kolorowe książki i ich bohaterów. Przeniosły się tam dzięki magicznemu dywanowi i relaksacyjnej muzyce wprowadzające dzieci w miły, pozytywny nastrój, który towarzyszyć będzie nam podczas, każdego spotkania z książką. Dla każdej z grup przygotowana została bajka oraz różne ćwiczenia pozwalające usprawnić aparat mowy – ćwiczenia logopedyczne, ćwiczenia muzyczno – ruchowe oraz gimnastyczne. Na zakończenie każde dziecko mogło wybrać książeczkę i wypożyczyć ją, aby wspólnie z rodzicami śledzić w domach losy ulubionych bohaterów.

Za tydzień czeka na kolejne spotkanie z książką. Ciekawe, co tym razem będzie na nas czekało w świecie bajek? Ale o tym przekonamy się już niebawem…

Życzymy wszystkim dzieciom i ich rodzicom miłego, rodzinnego czasu spędzonego w świecie bajek.

Do zobaczenia wkrótce!

 

 

Zespół czytelniczy

Iwona Samosiuk

Magdalena Karczewska

Sylwia Klimczak

 

ZNACZENIE BAJKI DLA ROZWOJU DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Słynna włoska psychoanalityk Maria Valcarenghi, autorka wielu książek/bajek dla dzieci uważa, że „(…) do sześciu lat powinno się codziennie opowiadać dziecku co najmniej jedną bajkę”.

Książka często jest określana jako skarbnica wiedzy, przyjaciel człowieka. Dlaczego ma tak znaczący wpływ na rozwój dziecka zwłaszcza w okresie wieku przedszkolnego? Jest to okres, w którym dziecko doznaje pierwszych przeżyć emocjonalnych, dokonuje pierwszych obserwacji i gromadzi swoje spostrzeżenia, doświadczenia, zdobywa wzorce postępowania.

MÓWI SIĘ, ŻE CZYTANIE BAJEK UBOGACA DZIECKO W DZIEWIĘĆ DIAMENTÓW:

  1. Książka pobudza rozum do myślenia. Dokonując oceny postępowania postaci występujących w bajkach, dziecko zdobywa umiejętność samooceny, uczy rozróżniać prawdę od fałszu.
  2. Pomaga zmierzyć się z własnymi lękami i zwyciężyć je. Po pierwsze - poprzez swój symboliczny język. Mówiąc: las, ogień, wilkołak, czarownica, bagna – postaci i wyobrażenia są odzwierciedleniem wewnętrznych stanów, wcieleń, wad, które trudno byłoby wyrazić przy pomocy realistycznych opowieści. Odwołanie się do symbolu jest o wiele ciekawsze. Symbol zawiera w sobie tę umiejętność że w zwięzły sposób potrafi przedstawić stan lęku, opisuje go w taki sposób, który pozwala dziecku na skontrolowanie jego emocji i zapanowanie nad nimi. Po drugie – bajki pomagają w przezwyciężeniu lęku, gdyż zawsze dobrze się kończą. Poprzez swoje szczęśliwe zakończenie dodają dziecku wiele otuchy, zapału i odwagi.
  3. Ułatwia dziecku poznawanie siebie samego i porządkowanie chaosu uczuć. Uczy odróżniać dobro od zła, wyzbywa egoizmu, uwrażliwia na cierpienia innych
  4. Poprzez zabawę w łatwy sposób pomaga mu rozwijać swoje słownictwo.
  5. Ma właściwości terapeutyczne – uspokaja, a sytuacje komiczne wywołają śmiech i napełniają radością.
  6. Poprzez konkretnie zarysowany obraz, uświadamia dziecku korzyści wypływające z dobrego zachowania.
  7. Pobudza fantazję i rozwija umiejętności twórcze. Usłyszane treści inspirują swobodne zabawy dzieci. Dziewczynki chętnie wcielają się w role tańczących księżniczek w sukniach balowych, chłopcy - w role rycerzy, bądź innych znanych postaci które inspirują do tańca, podskoków oraz biegów.
  8. Umożliwia rodzicom pogłębianie relacji między nimi a dzieckiem. Głos mamy albo taty to głos najważniejszy w życiu dziecka. Rodzice czytający książkę/bajkę swojemu dziecku, wpatrujący się w jego twarz, głaszczący je po twarzy …nie ma lepszego sposobu na bliskość. Twierdzi się, że czytanie książek/ opowiadanie bajek to „najintymniejsza relacja wychowawcza”.
  9. Fakt, że opowiadania, bajki kończą się zawsze pomyślnie sugeruje dziecku optymistyczną wizję życia: bajka kończy się zawsze pomyślnie pomimo różnorakich perypetii bohater obdarzony jest zawsze długim i szczęśliwym życiem.

( Na podstawie książki „Voglia di educare”, Elledici, Leumann, Torino, s. 138-149)

"Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato"?

Co to jest bajka?

Dla nas dorosłych jest to po prostu fikcyjna opowieść, w której bohaterowie przeżywają przeróżne historie.

Jednak nie dla dziecka ?

Dla niego to coś więcej ? to świat, w którym może ono pozostawić swoje emocje. Może bezpiecznie przeżyć lęk, strach, złość, radość, smutek, żal, szczęście. To bohaterowie, z którymi dziecko się utożsamia. To oni od najmłodszych lat uczą je jak zachować się w wielu trudnych sytuacjach. Co zrobić, jak zareagować, pomagając mu zbudować poczucie swojej wartości i sprawczości. Często nam dorosłym wydaje się, że tak prosta czynność jak czytanie bajki jest marnowaniem cennego czasu, którego przecież mamy tak niewiele.

Nic bardziej mylnego!

Badania przeprowadzone przez wspaniałych naukowców życia ? RODZICÓW, dowodzą iż, codzienne czytanie bajek lub innych utworów literackich dzieciom jest kluczem do wiedzy i sprawności umysłu. Jest to pokarm dla ich intelektu, psychiki, wyobraźni, logicznego myślenia, rozwoju słownika dziecka. Prosta czynność jaką jest czytanie pozwala rozwinąć szereg umiejętności niezbędnych chociażby w szkole ? pozwala ćwiczyć umiejętność skupienia uwagi, koncentracji, analizy i syntezy słuchowej, logicznego myślenia oraz kojarzenia przyczynowo ? skutkowego. Wzbogaca słownictwo oraz umiejętności wypowiadania się poprzez np. formułowanie wniosków. Uczy zachowań społecznych jak i wrażliwości na innych. Istotne jest to, że oprócz tych wszystkich niezwykle ważnych zalet, najważniejszą z nich jest budowanie silnych relacji między rodzicami i dziećmi. Relacje te budowane od najmłodszych lat stanowią ważny fundament pod przyszłe, dorosłe relacje dziecka z rodzicami, ale przede wszystkim z innymi ludźmi.

Dziś, w XXI w. na świecie istnieją miejsca, w których dzieci NIGDY nie widziały książki, którym nigdy NIKT nie przeczytał ani jednej bajki.

Mamy to szczęście, że nasze dzieci mają w każdej chwili dostęp do pięknych, kolorowych książek. Ale oprócz tego, że lubią oglądać książki, uwielbiają słuchać bajek czytanych im przez bliskie dla nich osoby ? rodziców, rodzeństwo, dziadków oraz swoje Panie z przedszkola. Są to ważne momenty, w których czują się wyjątkowe ponieważ jest to czas przeznaczony tylko dla nich.

W naszym przedszkolu mają Państwo wyjątkową okazję wypożyczenia przez cały rok szkolny ciekawych pozycji z literatury polskiej jak i zagranicznej dla dzieci. Również dla Państwa mamy do zaproponowania literaturę specjalistyczną z zakresu psychologii i pedagogiki małego dziecka, pozwalające odnaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania oraz trudności, z którymi czasem musimy się zmierzyć.

Zachęcamy także do korzystania ze zbiorów książek znajdujących się w kąciku ?Wędrującej książki? przy wejściu do przedszkola, gdzie na bieżąco pojawiają się nowe, ciekawe pozycje z literatury dziecięcej, jak i przeznaczonej dla dorosłych.

Przez cały rok dzieci wraz z nauczycielkami czekają przed śniadaniem oraz po podwieczorku na Państwa odwiedziny z ciekawą, ulubioną bajką dziecka. Wystarczy 15 min, aby uszczęśliwić swoje dziecko. Tak niewiele, aby pokazać dzieciom jak są dla nas wyjątkowe i ważne. Państwa uwaga i troska są najpiękniejszym darem jaki można im podarować, nie tylko na święta, ale przez cały rok!

ZAPRASZAMY

 

 Warto przeczytać

 

Złota Lista Książek do czytania dzieciom opracowana przez Fundację ABCXXI

Cała Polska czyta dzieciom

 

Wiek 0-4 lata:


Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
Gilbert Delahaye - seria o Martynce
Barbara Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności
Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara
Czesław Janczarski - Miś Uszatek
Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
Renat Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy
Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce
Agata Widzowska-Pasiak - Dreptak i pępek świata

Wiek 4-6 lat:


Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
Hans Christian Andersen - Baśnie
Wanda Chotomska - Wiersze, Pięciopsiaczki
Carlo Collodi - Pinokio
Waclaw Čtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Astrid Lindgren - seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smalandii
Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka
Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób ; Nie ma nudnych dni
Barbara Stępniak-Wilk - Tulisia
Małgorzata Strzałkowska - Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki

Danuta Wawiłow - Wiersze

Warto przeczytać