Porady logopedy

Zajęcia logopedyczne odbywają się w kilku formach:

Terapia logopedyczna – są to zajęcia regularne z logopedą; dzieci przynoszą do 14 października zeszyt (32 kartkowy lub grubszy) i zostawiają go w szatni na półce. Dzieci, które w zeszłym roku uczęszczały na zajęcia logopedyczne mogą przynieść zeszyt z zeszłego roku. Proszę regularnie przeglądać zeszyt i powtarzać w domu zalecone ćwiczenia.

Obserwacja logopedyczna - polega na obserwacji dziecka w grupie przez logopedę, współpracy rodzica z logopedą i realizowaniu zaleceń w domu. Dzieci te przynoszą do przedszkola zeszyt 16 kartkowy. Zostaną do niego wklejone informacje i zalecenia do pracy.  Po osiągnięciu przez dziecko pewnych umiejętności dalsza terapia nie będzie potrzebna lub będzie kontynuowana podczas zajęć regularnych z dzieckiem.

Ćwiczenia do domu - otrzymają niektóre z dzieci, których rozwój mowy przebiega obecnie zgodnie z normą wiekową, ale pewne funkcje wymagają usprawnienia, aby w kolejnych latach terapia logopedyczna nie była potrzebna.

 

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania lub wątpliwości zapraszam na dyżury logopedyczne oraz do kontaktu telefonicznego

 

Informację o dyżurach znajdziecie Państwo:

  • na stronie internetowej (w zakładce: Dla rodziców-Porady logopedy)
  • na tablicy ogłoszeń Logopedy (tablica przy gaśnicy w holu – przed wejściem do szatni )  - tutaj też będzie wywieszana tydzień przed dyżurem lista do zapisów na wybraną przez Państwa godzinę.

 

 

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE W DOMU

Drodzy Rodzice! Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być żmudne ani męczące. Mogą być pasjonujące i przy okazji bardzo smaczne.

Jeśli tylko wykorzystacie do nich miód czy chrupki, zobaczycie, że dziecko chętnie będzie trenować poprawną wymowę.

Słomki, piłeczki, krem czekoladowy, miód, chrupki, cukierki to pomoce naukowe, dzięki którym ćwiczenia logopedyczne mogą stać się przyjemne i dla dziecka, i dla ciebie. W przypadku dzieci z wadą wymowy mogą wspomóc pracę logopedyczną (jako najważniejszy traktuj jednak zestaw ćwiczeń zalecony przez specjalistę). Ale skorzystają też na nich przedszkolaki, które mówią prawidłowo.

Zabawy logopedyczne mają na celu usprawnienie języka, warg i podniebienia w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka.

Prawidłowa wymowa wielu głosek wymaga wydychania powietrza środkiem ust, dlatego tak ważna jest nauka dmuchania. Do zabaw z dmuchaniem przygotuj słomki, lekkie piłeczki, watki i piórka. Możesz np. urządzić wyścigi piłeczek – kto pierwszy dmuchnięciami doprowadzi piłeczkę do mety (np. na końcu stołu). Najprościej jednak puszczać bańki mydlane – chyba nie ma dziecka, którego nie zachwyca ta zabawa.

Jedzenie bez użycia rąk pozwala ćwiczyć dziecku wargi. Rozsyp na talerzu chrupki kukurydziane, kuleczki czekoladowe lub żelki i zachęć do zbierania ich z talerza buzią. Z kolei zlizywanie słodkiego kremu, sosu lub miodu z talerzyka ćwiczy sprawność języka. Naśladując zwierzęta (np. ryk osiołka) albo udając ziewanie, dziecko ćwiczy mięśnie warg i szerokie otwieranie ust konieczne do prawidłowej wymowy samogłosek.

 

 

Małgorzata Krysiak

Logopeda